RECEPCJA USTNA (rozumienie ze słuchu)
Potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz nadążać za skomplikowanymi nawet wywodami – pod warunkiem, że temat jest mu w miarę znany. Rozumie większość wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących. Rozumie większość filmów w standardowej odmianie języka.
- Student potrafi zrozumieć złożone informacje na tematy z życia codziennego albo zawodowego.
Przykłady:- Potrafi, w trakcie przedstawiania nowego pracownika przez szefową, zrozumieć, jaki zakres prac i obowiązków ma ten pracownik przejąć.
- Potrafi, podczas zwiedzania miasta, zrozumieć wszystkie ważne punkty wyjaśnień na temat powstania budynku i jego dalszej historii.
- Potrafi zrozumieć większość informacji w zapowiedziach i ogłoszeniach.
Przykłady:- Potrafi zrozumieć zapowiedzi w metrze dotyczące opóźnień lub zmian w rozkładzie.
- Potrafi zrozumieć instrukcje w automatycznej informacji telefonicznej.
- Potrafi dokładnie zrozumieć treść szczegółowych wskazówek i poleceń.
Przykład:- Potrafi zrozumieć kolegę z pracy, który wyjaśnia plan podróży służbowej.
- Potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi na interesujące go tematy.
Przykład:- Potrafi zrozumieć rozmowę innych studentów na różne tematy związane z życiem studenckim.
- Potrafi zrozumieć istotne informacje w telewizji i radiu.
- Potrafi, jako telewidz, ogólnie zrozumieć stanowisko i poglądy uczestników dyskusji telewizyjnej.
- Potrafi zrozumieć treść wypowiedzi, wykładów, przemówień i prezentacji w dziedzinie swojej specjalizacji i zainteresowań, gdy tematyka nie jest dla niego całkiem nowa, a ich układ jest jasny.
Przykład:- Potrafi, podczas szkolenia w firmie i demonstracji nowego produktu, zrozumieć główne punkty wypowiedzi i istotne zmiany w stosunku do innego, podobnego produktu.
- Potrafi ogólnie zrozumieć argumentację w dyskusji na tematy fachowe, związane z jego zainteresowaniami.
Przykład:- Potrafi, w czasie seminarium, śledzić argumenty przedstawiane przez kolegów w dyskusji oraz uporządkować poglądy dyskutantów.
RECEPCJA PISEMNA (rozumienie tekstu czytanego)
Czyta ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy. Rozumie współczesną prozę literacką.
- Potrafi zrozumieć nowe tematy i szczegółowe informacje w tekstach ogólnych.
Przykład:- Potrafi zrozumieć informacje w przewodniku turystycznym na temat powstania miasta albo budynku.
- Potrafi szybko znaleźć pojedyncze ważne informacje w dłuższych tekstach.
Przykład:- Potrafi szybko stwierdzić, czy dany rozdział w podręczniku lub specjalistyczny artykuł zawiera potrzebne informacje.
- Potrafi zrozumieć większość ogłoszeń prasowych.
Przykład:- Potrafi zrozumieć ogłoszenia o pracy, wynajmie mieszkania itp.
- Potrafi zrozumieć artykuły i sprawozdania na aktualne tematy i rozróżnić fakty, sądy i wnioski.
Przykład:- Potrafi, w artykule na temat korzystania z telefonów komórkowych podczas prowadzenia samochodu, zrozumieć, co przemawia za nowymi przepisami i co o tym sądzi dziennikarka.
- Potrafi dość dokładnie zrozumieć informacje, argumenty i opinie w tekstach fachowych oraz związanych ze swoimi zainteresowaniami.
Przykład:- Potrafi, w artykule w Internecie na temat swojej specjalności, znaleźć informacje o jej rozwoju i nowościach, zrozumieć szanse i ewentualne zagrożenia rozwoju technologii.
- Potrafi zrozumieć instrukcje i wskazówki, które wykraczają poza dziedzinę jego specjalizacji i zainteresowań, jeśli dłuższe fragmenty mogą być wielokrotnie przeczytane.
Przykład:- Potrafi, w opisie nowego skanera, odnaleźć i zrozumieć to, na co należy zwracać uwagę podczas jego składania i montażu.
- Potrafi zrozumieć istotną treść umów prywatnych i zawodowych, a przy pomocy słownika także fachowe słownictwo prawnicze.
Przykłady:- Potrafi, w umowie najmu pokoju w domu studenckim, zrozumieć prawa i obowiązki mieszkańca.
- Potrafi zrozumieć główne punkty umowy najmu samochodu i warunki jego ubezpieczenia.
- Potrafi zrozumieć istotne wypowiedzi w korespondencji, odnoszącej się do jego specjalizacji i zainteresowań.
Przykład:- Potrafi zrozumieć nadesłane e-mailem pytanie do swojej firmy co do sposobów sponsorowania planowanej imprezy.
INTERAKCJA USTNA (udział w rozmowie)
Potrafi się porozumiewać na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka. Potrafi brać czynny udział w dyskusjach na znane tematy, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów.
- Potrafi zacząć, podtrzymać i skończyć rozmowę na tematy jej/mu znane, takie, którymi się interesuje lub odnoszące się do życia codziennego.
Przykład:- Potrafi rozmawiać o rodzinie, uczelni, wykształceniu, zainteresowaniach, podróżach i wydarzeniach bieżących.
- Radzi sobie w sytuacjach, które mogą pojawić się w trakcie podróży.
Przykład:- Potrafi omówić warunki uczestnictwa w wycieczce, telefonicznie potwierdzić spotkanie.
- Potrafi wyrażać różne uczucia (zdziwienie, szczęście, smutek, zainteresowanie, obojętność) i na nie reagować.
Przykład:- Potrafi wyrazić swoje zainteresowanie omawianym tematem z zakresu jego specjalności.
- Potrafi coś zaproponować, wyrazić zgodę lub jej brak, doradzić.
Przykład:- Potrafi udzielić koledze rady odnośnie zakupu wybranego sprzętu.
- Potrafi pytać o opinię innych ludzi i wyrażać własne poglądy w rozmowach z przyjaciółmi i w rozmowach bardziej oficjalnych.
Przykład:- Potrafi wymienić z kolegami poglądy dotyczące zajęć na uczelni, przedyskutować z organizatorem wyjazdu program wizyty studyjnej, pobytu na stypendium itp.
- Potrafi o przekazać i zapytać informacje dotyczące spraw codziennych.
Przykład:- Potrafi zapytać o drogę i podać szczegółowe wskazówki, gdzie się coś znajduje, przeprowadzić telefoniczną rozmowę dotyczącą wynajmu mieszkania.
- Potrafi poprosić o objaśnienie lub sprecyzowanie tego, co powiedział rozmówca, potrafi wziąć udział w rozmowie lub dyskusji na tematy mu/jej znane, chociaż czasem może mieć trudności, ze sformułowaniem myśli.
PRODUKCJA USTNA (mówienie)
Potrafi formułować przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z dziedzinami, które go interesują. Potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia w danej kwestii oraz podać argumenty za i przeciw względem możliwych rozwiązań.
- Potrafi jasno i szczegółowo omówić tematy związane ze swoją specjalizacją i zainteresowaniami.
Przykład:- Potrafi dokładnie omówić swoją specjalizację na studiach i wyjaśnić, co uważa za szczególnie ważne w swojej praktyce zawodowej.
- Potrafi jasno omówić aktualny stan własnych zainteresowań, podkreślić ważne punkty i istotne szczegóły.
Przykład:- Potrafi, w rozmowie z przyjaciółmi, wyjaśnić, co było do tej pory szczególnie korzystne w jego pobycie na studiach.
- Potrafi przedstawić opinie i argumenty innych osób oraz wyrazić swoje zdanie i argumenty.
Przykład:- Potrafi, w dyskusji z przyjaciółmi, przekazać pogląd komentatora telewizyjnego i z nim polemizować.
- Potrafi przedstawić w zrozumiały sposób przygotowaną przez siebie prezentację.
Przykład:- Potrafi, w swojej grupie na kursie, przedstawić prezentację na temat obchodów ważnego święta w swoim kraju.
- Potrafi sformułować przypuszczenia i opinie oraz przewidzieć ich możliwe konsekwencje.
Przykład:- Potrafi, w rozmowie z kolegami, powiedzieć, co by zrobił, gdyby otrzymał ofertę pracy za granicą.
- Potrafi streścić informacje zaczerpnięte z różnych źródeł i skomentować je.
Przykład:- Potrafi zebrać informacje z kilku biur podróży i przedstawić zalety poszczególnych ofert.
- Potrafi opisać kompleksowe procesy.
Przykład:- Potrafi przedstawić, w jaki sposób chciałby opracować projekt.
PISANIE
Potrafi pisać zrozumiałe, szczegółowe teksty na dowolne tematy związane z moimi zainteresowaniami. Potrafi napisać rozprawkę lub opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw. Potrafi pisać listy, podkreślając znaczenie, jakie mają dla niego dane wydarzenia i przeżycia.
- Potrafi w jasny i prosty sposób opisać znane mu i interesujące go rzeczy.
Przykład:- Potrafi napisać e-mail z krótkim wyjaśnieniem dla zaproszonego gościa na temat swojego miejsca zamieszkania.
- Potrafi przedstawić swoje poglądy, plany i działania, oraz je uzasadnić lub wyjaśnić.
Przykład:- Potrafi, napisać list motywacyjny uzasadniając dlaczego jest właściwym kandydatem na dane miejsce pracy.
- Potrafi w prosty sposób opisać marzenia, cele i ambicje.
Przykład:- Potrafi, w liście do szkoły językowej, opisać, czego oczekuje w związku ze swoim uczestnictwem w kursie.
- Potrafi opisać sytuacje z życia codziennego w swoim kraju i wyrazić w nich swoje poglądy i osobiste sądy na ten temat.
Przykład:- Potrafi, w wypracowaniu, napisać o aktualnej sytuacji studentów, o ich marzeniach i planach zawodowych.
- Potrafi samodzielnie streścić nieskomplikowane teksty.
Przykład:- Potrafi, korzystając z informacji źródłowej (np. internet), napisać krótki referat na interesujący go temat.
- Potrafi w sposób prosty przedstawić zdarzenia lub opowiedzieć prostymi zdaniami historyjkę.
Przykład:- Potrafi w liście do przyjaciela opisać, jak spędził poprzedni weekend i co się wydarzyło.
- Potrafi sformułować proste ogłoszenie.
Przykład:- Potrafi napisać ogłoszenie, że szuka pokoju we wspólnym mieszkaniu, podać dane na swój temat i swoje warunki.
- Potrafi zrobić w użyteczny sposób notatki na znany sobie temat.
Przykład:- Potrafi zanotować w trakcie wykładu w języku obcym najważniejsze informacje w sposób hasłowy.
Opracowano w oparciu o Tabelę Poziomów Kompetencji Językowej Rady Europy oraz publikację ‘Profile Deutsch’.